Zgadzam się

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi. Więcej szczegółów w naszej polityce prywatności

Jak zachęcić dziecko do jedzenia warzyw?

Właściwe komponowanie diety dziecka to dla wielu rodziców wyzwanie. Założenia oparte o wiedzę zderzają się nierzadko nie tylko z możliwościami finansowymi i czasowymi, ale również z preferencjami dziecka. Najwięcej trudności przysparza rodzicom namówienie swoich pociech do jedzenia warzyw. Jak uczynić z dziecka sympatyka warzywnych dań? Poznaj 5 sposobów!

1.      Wcześnie zacząć

Aktualne rekomendacja dotyczące żywienia dzieci zalecają wprowadzanie do diety niemowląt pokarmów stałych między 17. a 26. tygodniem życia dziecka - przy jednoczesnej kontynuacji karmienia piersią lub mlekiem modyfikowanym. Warzywa, szczególnie z grupy warzyw zielonych, są pierwszym produktem, który powinien być wprowadzany do diety dziecka. Zalecenie to oparte jest o fakt preferencji smaku słodkiego - już noworodki preferują słodki smak ponad innymi - dlatego warzywa jako bardziej „wymagające” smakowo, powinny być podawane, zanim zapoznamy dziecko z owocami.

2.      Nie zrażać się, gdy pojawią się trudności

Około 18. miesiąca życia u większości dzieci obserwuje się zjawisko tzw. neofobii pokarmowej. Objawia się ono niechęcią do próbowania nowych, nieznanych pokarmów, a czasami również eliminacją z diety produktów wcześniej akceptowanych. Dla rodziców takie zachowania są często źródłem stresu, należy jednak pamiętać, że okres neofobii mija samoistnie (w rzadkich przypadkach może trwać do 5. roku życia). Dlatego nie należy ustawać w próbach podawania dziecku pożądanych przez nas pokarmów. Badania dowodzą, że powtarzana ekspozycja (20-30 razy) prowadzi w końcu do akceptacji przez dziecko nowego produktu.

3.      Dawać przykład

Jedzenie jest czynnością społeczną, a nawyki żywieniowe mają najczęściej źródło w otoczeniu dziecka. Dlatego należy pielęgnować zwyczaj wspólnego spożywania posiłków i samemu tak komponować dietę, żeby dawać dziecku dobry przykład. Dzieci chętnie próbują nowych rzeczy z rodzicielskiego talerza - pozwalajmy im na to, a rodzinne posiłki uczyńmy dobrze wspólnie spędzonym czasem.

4.      Zmieniać formę

Wbrew pozorom, warzywa nie muszą być podawane w formie surowej lub gotowanej. Nawet nielubiane warzywo podane w formie pasty kanapkowej, koktajlu czy muffinki może zostać entuzjastycznie przyjęte przez dziecko. Warto poszukać sposobów na przemycenie w diecie dziecka produktów warzywnych, jednak nigdy nie należy przed dzieckiem ukrywać, że tam się znajdują.

5.      Bawić się

Wspólna wyprawa na targ lub do sklepu oraz przygotowanie posiłku wspólnymi siłami znacząco zwiększa szansę na jego skonsumowanie przez dziecko. Pozwólmy dzieciom uczestniczyć w przygotowywaniu posiłków - niech, stosownie do swojego wieku - pomagają w pracach w kuchni. Dzieci odbierają świat wszystkimi zmysłami - oswojenie się z fakturą, zapachem warzyw - pozwoli łatwiej je zaakceptować. Nieocenioną pomocą mogą być też książki o tematyce związanej z gotowaniem i zdrową dietą, których na polskim rynku wydawniczym nie brakuje.

Mamy nadzieję, że powyższe rady pozwolą na wzbogacenie diety Państwa dziecka w produkty warzywne. Najważniejsza rada brzmi jednak- nie zniechęcać się i podsuwać dziecku warzywa regularnie, nie stwarzając presji. Powodzenia!

Autor:

Dr n. med. Katarzyna Dyląg - specjalista pediatrii
Szpital Dziecięcy im. św. Ludwika w Krakowie

Artykuł powstał w ramach programu „Ruch i zdrowe odżywianie to moje wyzwanie”, który został zrealizowany przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego

Patronat Honorowy: Witold Kozłowski - Marszałek Województwa Małopolskiego

Więcej informacji: www.profilaktykawmalopolsce.pl