Zgadzam się

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi. Więcej szczegółów w naszej polityce prywatności

FASD - szkolenie dla rodziców i opiekunów

 Szanowni Państwo,

Centrum Kompleksowej Diagnostyki i Terapii FASD przy Wojewódzkim Specjalistycznym Szpitalu Dziecięcym im. św. Ludwika w Krakowie zaprasza na szkolenie dedykowane rodzicom i opiekunom dzieci z postawioną diagnozą FASD. Będzie ono poświęcone szerokiej problematyce opieki, wychowywania i wspierania rozwoju dzieci z tym problemem.

            Podstawowy cel szkolenia to zwiększenie wiedzy rodziców oraz opiekunów dzieci z rozpoznanym zaburzeniem z kręgu FASD w zakresie natury choroby, jej symptomatologii oraz strategii postępowania oraz wsparcie rodziny w procesie wychowywania dziecka z FASD. Cel ten zostanie osiągnięty m.in. poprzez psychoedukację czyli wykłady w formie online, konsultacje indywidualne w formie teleporad udzielanych przez specjalistów z różnych dziedzin oraz spotkania online grupy wsparcia.

Szkolenie przewidziane jest zarówno dla rodziców adopcyjnych, jak i opiekunów zastępczych dzieci z FASD, a udział w szkoleniu jest bezpłatny. O kwalifikacji decydują kolejność zgłoszeń (wypełnienie i odesłanie formularza zgłoszeniowego). Zakwalifikowane osoby dostaną potwierdzenie udziału w szkoleniu.

 

Formy prowadzenia zajęć:

Psychoedukacja

Psychoedukacja prowadzona będzie w formie wykładowej/warsztatowej. Wykładowcami będą specjaliści z Centrum Kompleksowej Diagnostyki i Terapii FASD przy Wojewódzkim Specjalistycznym Szpitalu Dziecięcym im. św. Ludwika w Krakowie, Oddziału Klinicznego Psychiatrii Dzieci, Młodzieży i Dorosłych Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie oraz specjaliści różnych krakowskich i małopolskich ośrodków od wielu lat  zajmujący się diagnozowaniem i terapią dzieci i młodzieży z zaburzeniami w rozwoju, publikujący podręczniki dla terapeutów i opiekunów, dotyczące tej problematyki.

Treści przekazywane w wykładach oparte będą na doświadczeniu własnym prowadzących oraz dostępnej literaturze zagranicznej (ze względu na brak merytorycznej literatury w języku polskim) (publikacje w bazie Pubmed, publikacje wydawane przez NoFASD Australia, NoFASD UK, CFCA Australia itp.). Doświadczenie specjalistów prowadzących część psychoedukacyjną gwarantuje wysoki poziom zarówno pod względem merytorycznym jak i dostosowania przekazu do potrzeb opiekunów. 

Planowane jest przeprowadzenie 40 godzin wykładów w formie online “na żywo” poprzez platformę Zoom.

Konsultacje indywidualne

Konsultacje  w formie teleporad udzielane będą przez specjalistów z różnych dziedzin (np. psychiatra, psycholog, prawnik, pediatra, neurologopeda) w zależności od indywidualnych potrzeb uczestników szkolenia. Podczas pierwszego zjazdu opiekunowie otrzymają listę specjalistów wraz z opisem ich specjalności i zostaną poproszeni o wybór osoby, z którą będą chcieli odbyć rozmowę indywidualnie. Podczas konsultacji opiekunowie będą mieli możliwość omówienia trudności, z którymi borykają się jako opiekunowie i uzyskania zwrotnej informacji na temat sposobów radzenia sobie ze zgłaszanymi trudnościami. Konkretne zagadnienia wynikać będą z problemów zgłaszanych przez opiekunów.

Każdy z uczestników szkolenia otrzyma jedną godzinę konsultacji przy założeniu, że pary będą uczestniczyć w konsultacjach razem. Konsultacje będą udzielane wg uzgodnionego z uczestnikami szkolenia harmonogramu.

Grupa wsparcia

Zajęcia w formie grupy wsparcia prowadzone będą przez terapeutów mających wieloletnie doświadczenie w pracy z rodzinami w kontekście dziecka z trudnościami emocjonalnymi, rozwojowymi, więzi. Zajęcia będą mieć formę moderowanej grupy wsparcia (zajęcia online na patformie Zoom). Tematyka rozmów wynikać będzie bezpośrednio z trudności zgłaszanych przez opiekunów, ale zagadnienia oscylować będą wokół adopcji, przysposobienia, zaburzeń więzi i relacji pomiędzy członkami rodziny.

 

 Ramowy plan zjazdów:

Sobota:

- 9.00 – 14.00 psychoedukacja w formie wykładów/warsztatów online 

- 14.00 – 15.00 przerwa 

- 16.00 – 18.30  grupa wsparcia w formie online

 

Niedziela:

- 9.00 – 14.00 psychoedukacja w formie wykładów/warsztatów on - line

 

 

Program wykładów:

SOBOTA 7 MAJA

1.       Problemy pediatryczne u pacjentów z FASD

2.       Problemy psychiatryczne u dzieci z FASD – dlaczego dzieci z trudnościami rozwojowymi częściej potrzebują psychiatry

3.       Dlaczego praca z rodziną jest bezcenna? Czy terapia rodzinna oznacza „winę” rodziców?

NIEDZIELA 8 MAJA

1.       Zaburzenia neuropsychologiczne charakterystyczne dla FASD

2.       „Ukryta moc dotyku” - jak wspierać na terenie domu dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej

3.       Blisko i daleko. Zaburzenia więzi u dziecka z FASD

 

SOBOTA 4 CZERWCA

1.       Wokół trudnych emocji, „niegrzeczne” dziecko

2.       Komunikacja z dzieckiem

3.       Moje JA w relacji z dzieckiem

NIEDZIELA 5 CZERWCA

1.       W co się bawić, w co się bawić? Rozwój dziecka poprzez zabawę

2.       Wspieranie dziecka w obszarze zaburzeń neuropsychologicznych

 

SOBOTA 24 WRZEŚNIA

1.       Jak zadbać o siebie w kontekście opieki nad pacjentem z FASD

2.       Język, mowa i komunikacja. Problemy językowe u osób z FASD i sposoby wsparcia

3.       Nastolatek z FASD, czy młodzież z trudnościami rozwojowymi jest szczególnie narażona na kryzys adolescencyjny ?

NIEDZIELA 25 WRZEŚNIA

1.       Możliwości wparcia w edukacji dziecka z FASD

2.       „Tożsamość dziecka adoptowanego oraz rozmowy o rodzinie biologicznej w kontekście FASD”

3.       „Zależność pomiędzy diagnozą dziecka z FASD a rozumieniem występujących trudności – proces żałoby własnych oczekiwań w odniesieniu do rzeczywistości”

4.       „Znaczenie konsekwencji oraz rutyny w kontekście nabywania umiejętności społecznych dziecka z FASD”

 

SOBOTA 15 PAŻDZIERNIKA

1.       Zagadnienia prawne w kontekście dziecka z FASD

2.       Możliwości terapii dziecka po traumie

3.        Świadomość własnych emocji i ich rola w rodzicielstwie

NIEDZIELA 16 PAŻDZIERNIKA

1.       Doradztwo zawodowe w kontekście uczniów z FASD

2.       „Spotkanie z mamą adopcyjną oraz dorosłym dzieckiem z FASD”

 

 

W celu zgłoszenia swojego udziału w szkoleniu, prosimy o uzupełnienie formularza zgłoszeniowego do 01.05.2022 r.

Zgłoszenia po kliknięciu w  >> Formularz zgłoszeniowy <<

Pytania oraz więcej informacji: szkolenie.fasd@dzieciecyszpital.pl.

 

 

Stopki do papieru firmowego - projekty FASD (3).png
Zadanie współfinansowane ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych, realizowane na zlecenie Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom.

Zobacz wideozaproszenie